Direktlänk till inlägg 20 augusti 2013

Silversjöarna "Ables"

Av AnonymQ - 20 augusti 2013 14:56

Stämingen hos Ables hade vart nevös ända sen bergen började skaka och aska hade skjutit upp i fjärran.

Striderna mellan hannarna blev fler och honorna var rastlösa och stingsliga.

Jazie och Jakkzarh försökte få flocken att behålla lugnet men det var fruktlöst och nu började flocken vända sig mot sitt alfapar.

Ett alfapar som inte kan hålla ordning på flocken är inga riktiga alfa.

Jakkzarh hade kämpat i flera utmaningar och vunnit dom alla men inte ens det fick flocken att dämpa sig.

Inte ens när han slet upp strupen med sina tänder på en utmanare böjde dom sig för honom.

Oron för vad som hände i bergen var helt enkelt för stor.

Guden hade inte gjort något för att lugna flocken och det skrämmde jazie.

Istället verkade han belåten över det ökade våldet inom flocken.

Något var väldigt fel.

Jazies instinkter hade aldrig lett henne fel tidigare.

Det var särskilt en av honorna som oroade henne.

Mezai hade tittat snett på henne ända sen hon blev alfa och nu gjorde hon allt för att få Jazie att verka svag.

Strider honor emellan var allt annat än ovanligt men skedde inte på samma villkor som männen.

Männen stred ofta på liv och död men så var det inte för kvinnorna.

Om en hona dog i en strid så dödades även den ansvariga honan.

Inte var det heller tillåtet att skada dom organ som behövdes för att skaffa valpar.

OM en sån skada ändå orsakades i striden blev den ansvariga honan utvisad ur flocken, samma gällde om den skadade honan själv orsakat så hon blev skadad.

Alla former av fusk såg som en svaghet inom gruppen och straffades svårt.

Kan man inte vinna en strid ärligt så ska man inte strida.

Jazie var säker på att förr eller senare skulle Mezai utmana hennes position som alfa.

Jazie iaktog henne noga.

Mezai var stark och relativt ung fortfarande men hon såg ingen orsak till att hon skulle förlora i en ärlig strid.

Även om Jazie förlorade var hon säker på att Mezai skulle bli en bra alfa.

Hon funderade på om det var Gudens önskan. Att Mezai skulle bli den nya alfan.

Jazie hade alltid haft intrycket att han inte vart riktigt nöjd med henne även om hon hade svårt att förstå varför.

Sen hon blev alfa var flocken frisk och stark.

Men Guden gjorde sällan sin önskan känd.

Och dom få gånger han gjorde det förväntade han sig total omedelbar lydnad.

Minsta tvekan från någon i flocken straffades med döden.

På kvällen skulle dom ha fest.

Det var en årlig fest för att fira att Guden skapade dom.

Jakkzarh var säker på att en fest skulle skingra dom dystra tankarna och binda samman flocken, men Jazie hade sina tvivel.

Hon kände på sig att festen skulle driva allt till sin spets.

Och hon var inte säker på att hon skulle tycka om hur det slutade.

Kvällen började lovande.

Himlen var stjärnklar och månen full.

Stämingen var hög när dansarna började.

Trummorna dånade och morrandet från flocken blev endel av musiken.

En get hade hängts upp och man skar ett snitt i halsen för att låta det skriande djuret sakta förblöda mellan flockan smorde in varandra i blodet som rann.

Dansen avslutades med att Jazie slet upp strupen på djuret och avslutade dess lidande.

I samma stund som geten skriade en sista gång slog man hårt på trummorna och sen blev det tyst.

Så vrålade man gemensamt.

Festandet kunde börja.

Män och kvinnor visade upp sina färdigheter i olika stridsformer men bara tills någon drog blod.

Dom yngre hade sina egna tävlingar.

Man släppte in en vildsvinskulting som nätt och jämt hade fått sina betar och så tävlade barnen om vem som kunde bita av strupen på kultingen. Det var en blodig lek med många skador men den som vann fick dom vuxnas respekt. Även om den bara varade över kvällen.

Mezai blev allt mer respeklös och berusan under kvällen.

Tillslut gick hon fram till Jazie och slog henne över ansiket.

Jazies ansikte flög åt sidan men hon rörde inte en min trots att blodet rann från det sår som Mezais klor hade orsakat.

Jazie gav Mezai en hård blick.

-Utmaningen är accepterad.

-Nej! Utropade Jakkzarh. Det var ingen utmaning det var ett rent påhopp. Hon ska utvisas ur flocken!

Jazie kastade inte så mycket en blick åt hans håll.

-Du är berusad Mezai, sa Jazie med en nedlåtande blick. Jag kan inte slåss mot en hona som är i så tydligt underläge. Ska det nu vara en strid så ska vi se till att den är på lika villkor, fortsatte hon med hög röst så alla hörde.

Mezia verkade oroväckande lugn av den nedlåtande förolämpningen om att hon inte klarade av att hantera alkoholen eller att måsta vänta på sin utmaning.

Men hon borde ha vart lite mer försiktig med att visa sina känslor så öppet.

Jazie var allt annat än en ung oerfaren valp och insåg genast att honan hade något speciellt planerat.

-Imorgon i solnedgången ska utmaningen ta plats, förkunnade Jazie med hög röst. MEN NU ÄR DET FEST!

Jakkzarh slet henne ifrån dom övriga.

-VAD TROR DU ATT DU HÅLLER PÅ MED? morrade han så saliven stänkte.

-Vad tror du att jag håller på med? kontrade Jazie. Tror du jag är en valp som inte förstår att det är något i görningen? Jag har vart Alfa i bra många år. Du gör bäst i att inte glömma det!

-JAG har inte glömt något alls, fräste han tillbaka. Jag var med den dagen du utmanade alfan, men jag var för ung för att du skulle se mig.

Hon tittade på honom.

-Ja, sa han.. Jag följde efter dig och den gamla alfan den gången. Jag hörde hur hon övertalade dig att acceptera rollen som den nya alfan när hennes tid var över. OCH JAG JUBLADE när du accepterade. Han tittade snett på henne. OCH SÅ GÅR DU OCH GÖR NÅT SÅ HÄR DUMT. Han spottade ur sig orden.

-Du må ha hört oss den kvällen, sa Jazie. Men Jema skolade mig under flera år innan jag övertog hennes plats som Alfa. Och en av hennes svåraste lärdommar var att acceptera när det bästa man kunde göra för flocken var att ge sitt liv för den. Som hon valde att göra. Som jag väljer att göra nu. Hon blängde på honom. Men om du tror att jag inte har en plan så är du bra mycket dummare än jag nånsin hade kunnat tro!

Han bara stirrade.

-Jag kan inte läsa dina tankar, kontrade han. Har du en plan så förklara dig!

-Och vad händer om du inte gillar min plan?

-Jag respekterar dig nog mycket för att veta att du vet vad du gör även om det verkar fullständigt galet.

-Du gjorde det inte nyss.

Han visade sin strupe för att visa att hon stod över honom. Han skulle lyda.

-Nåväl, sa Jazie. Välkommen till galenskapen.









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnonymQ - 26 september 2018 07:34


    Kommer snart!     5e Oktober 2018           Från och med 5e Oktober 2018 finns den på följande ställen   cdbaby   Spotify   YouTube Music   Google Music Store   Apple iTunes   Amazon Mp3   *** ...

Av AnonymQ - 10 juli 2018 11:30

    More Peace       NOmore Pieces     

Av AnonymQ - 20 februari 2018 14:31

Man behöver inte alltid vara död för att vara ett spöke. *** Bara för att ens röst inte hörs innebär inte det att man inte skriker. *** Det kostar inget att lyssna. *** En kram botar så mycket mer än man tror. *** ...

Av AnonymQ - 29 januari 2018 07:31

Jag står och stryker över hans nakna bröstkorg. Vi ska få besök. Jag kan inte vara mer glad. Dom har aldrig hälsat på oss tidigare. Det ska bli så spännande. Jag hoppas att dom tycker om mig. Han avslutar samtalet. Jag vänder upp huvudet för at...

Av AnonymQ - 3 januari 2018 19:21

    Bättre att pissa i stuprännan *** än att *** Skita i stekpannan !   önskar ett alldeles härligt underbart 2018 :) ...

Presentation


Välkommen till 2Bcontinued. Här kommer jag lägga upp dikter, noveller, foton, tavlor och kanske lite annat.. Tyvärr kan det dröjja mellan uppdateringarna där av namnet.
Hoppas ni kommer att trivas

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Länkar

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards