Alla inlägg under maj 2013

Av AnonymQ - 31 maj 2013 14:20

Det var en underbar kväll.

Den nyblivna familjen drog sig snart undan och eftersom följde övriga barnfamiljer.

Men dom äldre firade och stämningen var hög.

Man hade bestämt att eftersom det var vinter och fort blev mörkt så skulle dom gästande från den andra byn stanna över natten och följande dag skulle dom resa hem tillsammans med Hagar och Ingbry och tvillingarna.

Det var en vemodig fest för Liv och Bengt och deras familj och vänner.

Natten närmade sig och det var snart dags för Liv och Best att ensamma ge sig av ut i mörkret och kylan.

Men Liv var kallad och hon hade fått veta att det var på natten hon skulle ge sig av så man acceptera det utan frågor.

Alla blir kallade på sitt eget sätt.

Man kanske hade kunnat tycka att bli kallad att ge sig av mitt i natten mitt i vintern med bara en hund som sällskap är på gränsen till oansvarigt.

Men att få en förmåga kommer med stort ansvar.

Att bli kallad är att visa att man tar ansvar för den.

Hela orsaken att man blir kallad är att bli skolad.

Att Liv måste ge sig av "ensam" är helt enkelt för att hon ska lyssna på vad hennes förmåga lär henne.

Även om hon säkert skulle lära sig ett och annat inanför hemmets skyddande väggar så måste hon ge sig av för att förstå helt vad det innebär.

Det var fortfarnade ingen (inte ens den stora älvmodern själv) som till fullo förstod vad Livs förmåga innebär varken för henne själv, Best eller övriga i Silversjöarna.

Det var upp till Liv.

Och Liv var förberedd.

Att leva i en bondby ger en bra förberedelse att klara sig själv.

Alla måste lita på alla och man har inte råd att vara okunnig om hur livet och naturen fungerar.

Hon var inte rädd för den kalla vinternatten. Hon var inte rädd för att vara ensam i mörkret (dels hade hon fortfarande Best men att göra upp eld kunde hon även under svåra förhållanden). Hon var heller inte orolig för att svälta. Dels hade hennes familj och vänner sett till att hon hade med sig bra färdkost som skulle hålla sig länge och hade gott om nyttigheter, men Liv som så många andra var väl kunnig om vad som fanns i skogens skafferi. Liv var egentligen mer kunnig än dom flesta i det området eftersom hon helst hade spenderat sin tid där när hon var yngre.

Medan hon dansade med Bengt så minndes hon en händelse från när hon var yngre.

När Liv hade vart ungefär tio år hade hon smygit ut en sen kväll när hennes mor trott hon sovit och fått se  hur dom små lammen hade slaktats.

Liv hade vart helt förstörd och inte kunnat äta kött på väldig länge.

Hon hade inte heller vågat säga varför eftersom hon smygit ut utan lov.

Men hennes tankar vandrade ifrån att inte ta något levande liv till vad gav henne rätten att rycka ett äppple från sin kvist. Hade inte äpplet oxå rätt att leva? Och blommorna på marken? var det inte mord att plocka dom. Så gick hennes barna tankar och snart kunde hon inte äta nåt alls utan att brista ut i gråt.

Matt och svag av hunger hade hon berättat för sin far som oroligt frågat varför hon inte kunde äta om vad hon hade sett.

Fadern försökte förklara hur bondelivet fungerade och att det inte var nåt fel.

Men Liv var otröserlig och fortsatte svälten.

Tillslut hade Tor tagit med henne ut i skogen för att visa hur naturen fungerade.

Han visade hjorten som betade av gräset. Hur dess spillning gödslade marken och gav upphov till nytt liv för att inte tala om frön som följde med avvföringen och blev nya växter.

Han visade oxå hur rovdjuren tog sitt byte för att föda dom små i sin kull och därmed höll betes djuren ifrån att äta upp all växtlighet.

-Vi dödar inte djuren för nöjjes skull, förklarade han för Liv. Vi gör det med respekt för djuret. Så fritt från plågor som möjligt för att föda oss, fortsatten han. Och i vår tur ger vi fåren mat och beskydd från rovdjur. Vi skyddar dom mot den stränga kylan och tar hand om dom när dom är sjuka. 

-Men ni tar bejbisarna från deras mamma, sa Liv. Hon blir ledsen.

-Ja det kanske kan verka hemskt, sa Tor och funderade på hur han skulle förklara. Men, fortsatte han, Om vi hade dödat modern, hur skulle då den lilla klara sig? Tar man modern för även barnet. Tar man bara barnet kan modern få nya barn, försökte han förklara.

-Så om jag dör, funderade lilla Liv, så kan ni bara skaffa ett nytt barn?

-Min kära lilla flicka, sa Tor och tog henne i famnen. Det fungerar inte så. Naturen kan vara grym, började han. Framförallt i djurvärlden. Men du måste minnas även om vi inte åt fåren så skulle vargen göra det, eller räven. Men lika väl kan det vara så att ett djur faller i skogen och kanske bryter ett ben och då måste dom andra gå vidare. 

-Och vi tar hand om djuren, fortsatte lilla Liv.

-Allt liv har ett värde, sa Tor. Från minsta lilla maskros till största björn eller minsta människa eller vätte.

Vi dödar bara för att vi måste. För att få mat. Om vi måste beskydda oss. För att få kläder som skyddar mot den stränga kylan. Eller om något djur är för skadat för att bli frisk och bara ligger och plågas. Vi dödar aldrig för att det är roligt eller för att nåt bara inte förtjänar att leva. Man måste visa naturen respekt för annars visar inte naturen oss respekt.

Lilla Liv hade lyssnat och tagit till sig det fadern hade berättat. Det hade oxå format henne till den hon var. Det var hans ord om respekt för allt levande som hade fått henne att gå emellan när Jaerald skulle döda Best. Efter det hade lilla Liv vart uten i naturen så mycket hon bara kunde. Hon hade suttit i timmar och betraktat räven och hennes ungar. Hjortarna som betade vid bäcken. Fåglarna som flög över himlen, men oxå dom små djuren. Myrorna som mödosamt släpade hem godbitar till stacken. Fjärilen och krängde sig ur sin puppa, fisken som hoppade i strömmen och bina som surrade runt blommorna.

Så Liv var inte rädd för skogen.

Liv var inte rädd för vinternatten.

Och Liv hade Best. 

Och hon hade Bengt.

Men framförallt hade hon kärleken till sin familj.

Kärlek är styrka.

Hon kramade om Bengt lite extra.

Han viskade nåt i hennes öra men hon var för full av kärlek för att kunna höra honom.

Hur mycket kärlek ryms egentligen i en person, undrade hon för sig själv.

Som i efterhand insåg hon vad Bengt hade sagt.

-Jag älskar dig, hade han viskat.

-Jag älskar dig oxå, svarade hon tillslut.

Han skrattade tyst.

-Jag trodde inte du hörde mig sa han.

-Det gjorde jag inte först, sa Liv. Jag var upptagen.

-Med vad?, undrade Bengt.

-Med att älska dig, svarade Liv.

Tor avbröt dom med att försiktigt harkla sig.

-Det är dags, sa han.

Av AnonymQ - 29 maj 2013 08:44

Liv kände sig inte bekväm med att vara i blickfånget.

Det var en sak när hon kunde göra något praktiskt för att hjälpa, för då var det hennes kunskap eller förmåga som bedömdes, men att stå här framför alla, i en namngivar cermoni.

Även om hon nu hade allas respekt och vänskap så var hon ju fortfarande Liv.

Den fula ankungen.

Hon kände sig plågsamt medveten om hennes matta barkbruna hår. Hennes hy hade heller inte samma friska glans som många av dom andra kvinnornas.

Elsbeth och Elba hade hjälpt henne med att hitta en passande klänning och ordnat med hennes vilda hår.

Varje by hade sina egna speciella färger och material beroende på vilka växter som fanns och vad man odlade och liknande.

Sen var det ju oxå så att olika sammankomster lockade fram vissa typer av kläder för att inte tala om årstider förstås.

Nu var det mitt i vintern och namngivar cermoni.

Ljusa kläder används oftast vid namngivar cermonier och förenings cermonier för att symbolicera att man startar en ny del av sitt liv. Man är renad och redo för framtiden.

Ett oskrivet blad om man så vill.

Nu är det ju så att vitt är inte praktiskt i nåt bonde samhälle men ljusa färger skattades högt.

Liv bar en ljus mossgrön lång klänning (eftersom det var vinter) med en smickrande uringning och en blek gammelrosa kofta som framhävde hennes figur samtidigt hon slapp frysa.

I håret som var samlat i en fläta på ryggen hade hon en krans av vintergröna och röda bär.

Elsbeth och Elba log och sa att hon såg ut som en skogsälva medan Liv bara kände sig obekväm.

Hon förstod att  hon skulle sticka ut bland alla vackra unga kvinnor som hade vackert glänsande hår och en frisk glans i hyn.

Hon passade inte in.

Det hade hon aldrig gjort.

Tänk om Bengt såg henne nu, och jämförde henne med alla andra uppklädda kvinnor och såg henne för vad hon var?

Hon skulle aldrig passa in.

Tänk om han tog tillbaka allt det vackra han hade sagt?

Hon kände hur tårarna steg.

Hur kunde en enkel liten klänning få henne att känna sig så ful?

Den var ju vacker.

Men hon var inte här för sin skull.

Hon var här för byns och framförallt barnens skull.

Och sen skulle hon ge sig av!

Det var bara att bita ihop och försöka att inte bli allt för förnedrad.

Hon tog ett djup andetag och sträckte på sig.

När hon ställde sig med dom andra på den nybyggda cermoni scenen skämdes hon så mycket att hon inte vågade se någon i ögonen.

En äldre släkting till det unga paret sträckte upp armarna för att tysta mumlet i församlingen.

Det var dags.

-Vi är samlade här tillsammans, började den äldre kvinnan, för att uppta två nya liv i vår gemenskap och presentera dom för Guden och Gudinnan.

Föräldrarna bar först fram flickan till Liv som tog det sovande barnet i sin famn.

Hon gick fram till karet och började försiktigt tvätta henne.

Den lilla flickan slog genast upp ögonen och skrek.

Liv viskade lugnade åt den lilla som tystnade och fann sig i att tvättas av denna nya kvinna i hennes lilla lilla värld.

När flickan var ren lindades hon först in i en alldeles vit handduk (vilket används endast till namncermonier och ofta går i arv) och räcktes till den äldre kvinnan.

Kvinnan höll försiktigt upp barnet till församlingen och forsatte,

Inför Guden och Gudinnan och denna församling visar jag er detta rena flickebarn. Hjälp henne att växa upp, Hjälp henne att finna sin väg i livet.

-Vi hjälper henne svarade församlingen med en röst.

-Detta flickebarn hedrar Gudinnan med att kallas Lyssa*.

-Vi välkomnar Lyssa, svarade församlingen.

Sen var det dags för gossebarnet att tvättas.

Han hade vaknat av sin systers skrik och var därför lugnare än sin syster under tvättningen.

Den äldre kvinnan sa igen;

-Inför Guden och Gudinnan och denna församling visar jag upp detta rena gossebarn. Hjälp honom att växa upp, Hjälp henne att finna sin väg i livet.

-Vi hjälper honom, svarade församligen.

-Detta gossebarn ska hedra Guden med att kallas Arash*.

-Vi välkomnar Arash, svarade församlingen.

-Barn är våran framtid, sa den äldre kvinnan. Men dom speglar även dom vi är. Vi är alla ansvariga för liven som lämnas i vår vård av Guden och Gudinnan. Vi är alla ansvariga att hjälpa alla nya liv att finna vägen, att finna lyckan, att finna kärleken men framförallt att finna sig själva, fortsatte hon.

Församlingen nickade.

Elba funderade på vad kvinnan sa.

Det låg mycket sanning i det.

Deras egna namncermoni liknade inte alls denna, men hon fann den passande med tanke på allt som hade hänt.

Och stämmer det inte att vi alla bär ett ansvar för barnen? Och i sanningen, speglar sig inte då tidens människor i framtidens barn?

Den äldre kvinnan fortsatte.

-Ingbry och Hagar, Lovar ni att att vara den lysande sol som visar er barn vägen i livet?

-Vi lovar, svarade dom med en röst.

-Ingbry och Hagar, Lovar ni att vara den vakande månen som skyddar era barn mot farorna?

-Vi lovar, svarade dom igen.

-Jag vänder mig till Guden och Gudinnan, så som solen och månen ber jag er ta hand om dessa barn och ledsaga dom på vägen genom livet.

Ingbry och Hagars föräldar slog i var sin silverklocka.

När plinget dött ut fortsatte kvinnan;

-Lyssa och Arash, jag hälsar er välkomna till vår församling.

Hagar och Ingbry höll i sina barn och dom lyste av den kärlek som bara nyblivna föräldar kan känna.

Namncermonin var över.

Liv slank iväg innan nån han börja prata med henne.

Hon stod ute i mörkret och tittade på stjärnorna.

Månen var full och kändes på ett sätt tröstande.

Det var snart dags för henne att börja sin resa.

Ensam.

Dörren öppnades och Bengt ställde sig tillsammans med Best brevid henne.

-Varför försvann du?, frågade han.

Liv funderade vad hon skulle svara utan att verka allt för svag men allt som kom ur henne var den bittra sanningen.

-Jag vet hur jag ser ut, sa hon. Jag kommer aldrig ha det blänkade hår eller hälsosamma strålande hy som dom andra kvinnorna har.

Jag ser ut som en pajas. Nån som försöker låtsas vara vacker.

-LÅTSAS VARA VACKER???? Bengt kunde inte tro vad han hörde. Har du inte sett dig själv? undrade han.

-Ja jag såg, sa Liv med tunn röst. Det var slöseri att ge mig en så vacker klänning. Jag gör den ful.

-Men hur kan du säga så? sa Bengt. Hörde du inte hur alla pratade när du kom in?

-Dom tyckte säkert oxå att jag såg ful och klumpig ut. sa Liv med sänkt blick.

Jag var rädd att du skulle skämmas för mig, fortsatte hon. Att du ska ångra alla fina ord du har sagt när du jämförde mig med alla andra vackra kvinnor som skulle passa dig bättre.

-Nu får du sluta prata såna dumheter, sa Bengt och tvingade upp hennes huvud. Hur kan du vara så blind att du inte ser hur vacker jag tycker du är? Hur kan du vara så döv att du inte hör hur alla beundrade dig? Hur kan du vara så elak mot dig själv? Och tror du inte bättre om mig än så?

-Jag är inte vacker! skrek Liv och rusade ut i mörkret. Hon halkade på en fläck och föll gråtande omkull i snön.

Bengt och Best var strax framme vid henne. Best slickade försiktigt hennes tårar och Bengt räckte fram sin hand för att hjälpa henne upp.

Liv slog undan den.

-Jag klara mig själv! Du behöver inte kalla mig "vacker" sa hon med spydig röst.

jag minns nog hur ni skrattade åt mig när det var fest. Jag minns nog hur ni kallade mig troll och bortbyting. Att jag var så matt i håret och hyn så att om man satte mig i skogen skulle ingen se mig..

Bengt skämdes.

Dom hade vart precis så grymma som hon sa. Och värre.

-Jag minns varenda korkat elakt förnedrande ord jag har sagt, sa han. Vad jag än säger så är det redan sagt. Det kan inte göras ogjort.

-Nej det kan det inte, sa Liv.

-Jag var kanske dum som trodde att du skulle se igenom den korkade, småaktiga pojke och man jag en gång var och se den man som står här och tycker att du är den vackraste kvinna han nånsin har sett.

-Jag är inte vacker, snyftade Liv. Jag är ett fult troll.

-Du är inget troll! Ja, ditt hår kanske har samma färg som barken och din hy kanske inte har glans som dom flesta. Jag hade fel som kallade dig troll.. Jag var dum och blind. Om något så är du en skogsälva. Du är MIN skogsälva. Och om det så ska ta mig hela livet så ska jag få dig att se den vackra kvinna som jag ser framför mig. Och jag ska bevisa för dig att den korkade elaka småaktiga pojken inte finns längre.

Liv såg på Bengt.

-Tycker du verkligen att jag är vacker? frågade hon. På riktigt?

-Du är inte bara vacker, sa Bengt. Du strålar.

Han hjälpte henne upp och borstade snön från hennes klänning.

Liv smög sig in i hans famn.

-Är jag verkligen vacker? frågade hon mot hans skjorta.

-Du ser ut som skogens gudinna, sa Bengt och menade varenda ord. Jag är så väldigt ledsen övet att jag har fått dig att känna dig nåt annat än den vackra kvinna du är. Hade jag kunnat göra det ogjort så skulle jag ha betalat vilket pris som helst för att göra det. Jag skäms. Och jag hoppas du nångång kan förlåta mig och tro mig när jag säger hur vacker du är.

Liv snörvlade.

-Jag beter mig visst väldigt fånigt, sa hon.

-Nej, sa Bengt. Det är inte du som är fånig. Det var jag som var fånen. Jag ville såra dig och det gjorde jag. Jag ville få dig att känna dig ful och jag lyckades. Jag ville få dig att känna att du inte dög och jag lyckades. Men den som var ful och inte dög var jag.

-Du är inte ful, sa Liv.

-Mitt inre var fult, sa Bengt. Och vad är egentligen viktigare än det? Se på dig. Du är vacker inifrån och ut. Och det är en speciell sorst skönhet som inte alla har.

-Du har oxå en vacker insida, sa Liv.

-Då är det du som har gjort den vacker, sa Bengt.

Hon log.

-Nu går vi in och har trevligt, sa hon. Jag måste åka snart.

Bengt tog hennes hand i sin och gick med stolta steg in i salen.


* Att döpa barn (framförallt tvillingar) efter deras Guden och Gudinnans namn anses både lyckosamt och hedrande, men man använder alltid liknande namn och aldrig dom riktiga namnen för att visa respekt.


Av AnonymQ - 28 maj 2013 17:55

Elsbeth såg ut över folksamlingen som hade bildats i samlingshuset.

Trots stormen och striden förstört så mycket så såg det vackert och inbjudande ut.

Hon tittade mot dörren efter Liv och Bengt.

Hon suckade för sig själv.

Nånstans inom sig hade hon alltid vetat att Liv och Bengt hörde ihop även om dom inte visste det själva.

Men om dom nu skulle komma till insikt om det nu när det var dags för Liv att ge sig av kändes så... Hon kände sig lurad helt enkelt. Lurad för sin sons skull.

Ung kärlek är stark, men skulle den orka när Liv gav sig av så tidigt?

Vem visste hur lång tid det skulle ta.

Och om det nu blev krig.

Elsbeth rös.

Efter vad som kändes som en väldigt lång tid kom tillslut Liv och Bengt.

Elsbeth suckade.

Det hon både hade längtat efter och fruktat hade inträffat.

Liv och Bengt hade tillslut insett vad dom kände för varandra.

Det stod skrivet över hela dom.

Och Best såg så nöjd ut där han gick mellan dom.

Sen fick hon syn på Bengts handled och såg att han hade en mindre version av Livs kraft armband. Ametrin och allt.

Hur var det möjligt?

Kunde det vara så att det som fanns mellan Liv och Bengt var mer än bara kärlek? Var dom bundna till varandra? Hon visste att det ofta skedde bland dom andra folken, men att människor var bundna till varandra var inte vanligt även om det nu hade hänt mer än en gång.

Liv kom fram till Elsbeth och gav henne en varm kram.

Elsbeth fick kämpa för att hålla tårarna tillbaka. Måtte Livs prövning vara lindrig och kort.

Liv avbröt hennes funderingar.

-Ska vi börja med namncermonin? undrade hon.

Av AnonymQ - 27 maj 2013 18:26

Liv ordnade nervöst med sina kläder.

Hon oroade sig allt mer för namngivarcermonin men oxå för avresan.

Allt var ordnat.

Eller allt vad hon trodde hon behövde iallafall.

I sista stund hade hon beslutat sig för att berätta för dom övriga om hennes kallelse.

Hennes familj hade bara nickat. Dom hade förstått att kallelsen skulle komma när som helst.

Dom hade hjälpt henne med så mycket av det praktiska som möjligt.

Hon hade oxå berättat för Bengts föräldrar.

Elsbeth hade snyftat och gett henne en stor kram.

-Du kommer alltid vara som en dotter för mig, sa hon.

Bengts far Engar hade hjälpt henne med diverse praktiska saker hon kunde behöva.

Tillsammans fann dom en passande yxa och såg som hon kunde ta med sig och en rejäl kniv som både skulle vara praktiskt när det gällde att få eventuella bytesdjur och som vapen ifall hon råkade på rövare.

Det var rörande att se hur byn gick samman för att hon skulle få så bra förutsättningar som möjligt för sin resa.

Men så kom det till Bengt.

Hur skulle hon kunna lämna Bengt?

Att lämna föräldrarna och hemmet var svårt nog, men det är ju ändå en naturlig utveckling. Förr eller senare lämnar man ju sina föräldrar.

Men Bengt.

Hon hade förstått att hon älskade honom.

Hon hörde ihop med honom.

Hur skulle hon kunna lämna det?

Och kände han ens samma?

Han hade stått lite avsides och tittat på henne.

Hon kunde inte läsa honom.

Vad än han tänkte så höll han det hemligt.

Så mötte han hennes blick.

Och alla hans hemligheter blev uppenbara.

Hon flämtade till.

Hon behövde inte fråga.

Han behövde inget säga.

Han tog hennes händer i sina och lyfte upp dom till läpparna och kysste dom.

Hans läppar var så varma.

Henner armband började fläta sig och med ens låg dom över hans högra hand och lindade fast sig runt hans handled.

Ametrinen hade delat sig i två perfeka halvor och ena delen satt nu i armbandet som hade flätats över hans handled.

Nu hade dom var sitt armband.

-Hur gjorde du det där? undrade Bengt.

-Jag gjorde inget, sa Liv.

-Vi är en del av varandra, sa Bengt. Nånstans har jag alltid vetat det. Jag tror det var därför jag var så elak mot dig. Du har alltid funnits inom mig, jag var bara för dum för att förstå på vilket sätt.

-Du har alltid funnits hos mig också, sa Liv. Men det känns så orättvist att vi upptäcker det nu.

Bengt höll om henne en lång stund.

-Detta är inte bara din kallelse, sa han. Det är våran. Älvmodern sa att det är lätt att älska när solen skiner och man vandrar på samma väg. Och nu delas våra vägar. Men jag finns alltid med dig ändå.

-Och jag finns alltid med dig, sa Liv.

Ett gläfsande fick dom att rycka till och börja skratta.

-Tro inte att jag glömmer dig, din Best, sa Bengt och rufsade om Best i pälsen. Ta hand om Liv, fortsatte han allvarligt. Hon är ditt ansvar nu.

Best tittade allvarligt påhonom.

-Jag tror att han förstår mig, sa Bengt.

-Det är klart han gör, sa Liv.

-Där är ni, sa Elba och kom gående med Tor. Vi undrade just vart ni var.

Liv och Bengt tittade på varandra.

-Din mor säger att nu får ni skynda er, sa Tor. Det är dags för namncermonin.

-Vi kommer, sa Liv och dom började gå till samlingshuset.

-Såg du Bengts handled? undrade Elba.

-Ja, sa Tor.


Av AnonymQ - 24 maj 2013 10:28

Allvar var spända och nervösa allt eftersom dagen för namngivar cermonin närmade sig.

Det var inte ofta man firade med en annan by framförallt inte HOS en annan by.

Hundspannen hade fått arbeta hårt med att fara fram och tillbaka mellan byarna för att hämta människor och diverse fest tillbehör.

Samlingshuset hade blivit lagat lagom till festen och såg riktigt välkomnande ut.

Man hade kommit fram till att barnens far och mor föräldrar skulle hålla i själva cermonin (vilket var brukligt i den byn) och att Elsbeth skulle sköta själva festligheterna.

Liv hade fått den stora äran att tvätta barnen med silvervatten och hon kände sig rörd.

Som oftast är det någon nära familjen eller en helare eller barnmorska som får den äran.

Cermonin och festligheterna var av stor betydelse för att få tillbaka en känsla av trygghet och vardag över byn efter vad som hade hänt.

Även om sakdorna på hus osv var lagade så var man mer vaksam nu än förr.

Liv hade inte berättat för Bengt eller sin familj än men hon hade blivit kallad.

Efter festen skulle hon och Best lämna byn.

Ett par dagar efter striden när lugnet åter igen hade lagt sig och Best skulle överleva så hade hon börjat få drömmar.

Först hade dom var hemska. 

Stora ringlande röda ormar med giftiga långa vassa tänder som högg efter henne.

Eldsflammor som hade jagat henne och bränt allt i sin väg.

Brinnande förvridna kroppar som skrek efter nåd.

Men sen genom kaoset kunde hon urskilja en röst.

Först så svag att hon inte kunde höra den.

Men för varje dröm blev rösten lite starkare.

Istället för att vara rädd för ormarna så började hon kämpa mot dom.

Istället för att fly från elden försökte hon släcka den.

I den sista drömmen hon hade haft så hade hon besegrat ormarna och släckt elden.

Och ur askan hade det kommit en äldre fe.

Instinktivt visste Liv att detta var den stora älvmodern och föll ner på knä.

-Ställ dig upp barn, sade älvmodern och ändrade form till en kvinna i Livs storlek.

-Var hälsad kära älvmoder, sa Liv.

-Du har skött dig bra, mitt barn, sa älvmodern. Men detta var bara början.

Liv hade backat undan.

-Vad ska jag göra?, undrade hon.

-Det är dags för dig att göra din resa. Det är dags för dig att bli den du är menad att bli.

-Men vem ska jag bli? undrade Liv. Hur vet jag vart jag ska gå? 

-Vem du ska bli vet bara framtiden. Följ ditt hjärta så vet du vart du ska gå. Alla blir kallade på sitt eget vis. Detta är din kallelse mitt barn.

-Måste jag fara själv? frågade Liv och undrade hur hon skulle klara av att lämna sina föräldrar, Bengt och framförallt Best.

-Det är din kallelse så därför är det din resa. Men Best är bunden till dig så han följer med dig vart du går.

-Hur vet jag när jag är klar? frågorna snurrade i hennes huvud. Var hon verkligen redo för detta?

-Man blir aldrig riktigt färdig i sökandet efter sig själv, log den älvmodern krypiskt.

-Kommer jag nånsin komma hem igen?

-Följ ditt hjärta så hittar du alltid hem, och går du nånsin vilse så lita på att Best finner vägen. 

-När måste vi gå?

-Du gå på natten efter namncermonin har skett. Det är viktigt att du kommer i väg på din resa. Vi närmar oss ett krig, mitt barn, och du och Best måste vara redo.

-Varför just jag och Best? Jag är ingen speciell. Tänk om vi inte klarar detta. Jag vet inte vad jag ska göra.

Kan ni inte be någon annan?

-Varför är himlen blå? Varför är regnet blött? Såna frågor leder inte till något. Alla är vi speciella på vårt eget vis. Alla har vi våran del i livets pussel. När tiden är rätt så vet du vad du ska göra. Vill du verkligen lägga din börda på någon annans rygg? Älvmodern log överseende.

Liv sänkte huvudet.

-Nej det skulle jag inte vilja. OM du säger att detta är min VÅRAN väg att vandra så gör vi det.

Älvmodern tog Livs ansikte i sina händer.

-Må guden och gudinnan lysa över dig, må dina steg alltid vara lätta och din börda aldrig tyngre än att du orkar bära den. Älvmodern kysste Liv på kinden, förvandlade sig till sin vanliga form och bleknade bort.

När Liv hade vaknat den morgonen hade Best stått vid henne och tittat på henne.

Han visste att nåt var på gång.

Namngivar cermonin hade ännu varit några dagar bort så Liv hade kunnat förbereda sin resa.

Så försiktigt som möjligt hade hon packat ihop vad hon trodde sig behöva på färden.

Hon hade dock insett att hon inte själv skulle klara av att bära allt som behövdes för en sådan färd på egen hand när det fortfarande var vinter. Med hjälp av byns snickare hade dom tillverkat ett liten släde åt Best.

Vad Liv inte visste var att hon inte var ensam om att ha drömt om den stora älvmodern.

Även Bengt hade haft drömmar.

I hans drömmar hade Liv och Best försvunnit allt längre och längre bort ifrån honom och hur mycket han än skyndade sig så hann han aldrig ikapp.

När han hade fallit ner utmattad i snön hade älvmodern uppenbarat sig för honom.

-Det är inte din resa Bengt, hade hon sagt åt honom.

-Men hur ska dom klara sig själv? Jag måste hjälpa henne.

Behöver solen månen för att visa när det är dags att bli dag? frågade hon honom.

-Nej sa Bengt

-Innebär det att solen och månen inte hör ihop?

-Nej, suckade Bengt.

-Tillhör ditt hjärta Liv?, frågade hon honom.

-JA, sa Bengt och insåg då vad han egentligen kände. 

-Ja, sa  han igen och kände att han menade det. Han tillhörde Liv.

Den stora älvmodern tittade på honom.

-Liv och Best har en väg att vandra som bara dom kan se, började hon. Det är lätt att älska när solen skiner och man går längs samma väg, men hur många hjärtan är inte svaga och ger efter för frestelsen när regnet faller och vägen delar sig?

Liv och Best behöver dig Bengt, men är du stark nog?

Bengt funderade.

-I början avskydde jag henne, sa han. Hon bara fanns där hela tiden. Jag kände henne i mitt inre utan att veta om det. När hon räddade mitt liv trodde jag att det var tacksamhet. När hon räddade mitt liv en andra gång trodde jag det var vänskap. Men, sa han och kände hur det stockade sig i halsen. Hon finns inom mig. Hon har alltid funnits inom mig. Hon kommer alltid att finnas inom mig. 

Älvmodern log. Hon hade ju förstås vetat hur han kände. Hon kunde se hur han och Liv var sammanlänkade och att Best delade denna länk. Den hade alltid funnits där. 

-Lyssna till ditt hjärta, sa hon till Bengt. Ditt hjärta känner Liv. Ditt hjärta längtar efter Liv. Du kommer att veta när hon behöver dig. 

När Bengt hade vaknat så hade han drömmen i tankarna.

Det slog honom att älvmodern hade sagt samma sak som den gammla gubben i stan som hade sålt honom Ametrinen som han hade gett åt Liv som tack för att hon hade räddat hans liv.

Hur hade han vetat?




Av AnonymQ - 21 maj 2013 09:26

Väntan var det värsta tyckte Sigbris.

Så fort hon höll Siljen i handen skulle hon veta vad hon skulle göra.

Känslan var hennes viktigaste verktyg.

Hon tittade på beställningen hon hade fått från Dwarg.

Aldrig tidigare hade hon gjort en sån beställning utan att först träffa kunden.

Och hur gör man ett brynje åt en hund?

En väldigt stor hund oxå av beskrivnignen att dömma.

Brynjet åt kvinnan verkade enklare men hade sina svårigheter det oxå.

Siljen har i mångt och mycket samma egenskaper som järn inklusive vikten.

Ett brynje av Siljen kan därför bli obehagligt tungt, framförallt för en hund eller kvinna.

Men just eftersom Siljen är så starkt behöver ett brynje därför inte vara lika kraftigt som ett av järn och därmed kan man få ner vikten kraftigt.

Men att göra ett brynje med så tunna länkar är inte lätt.

Alla länkar måste vara lika starka.

Det får inte finnas några svagheter.

Hunden skulle få en en särskild bröstplatta och ett skydd över nosen.

Skulle han acceptera det?

Så vitt hon hade fått höra så var det ingen vanlig hund, men hon visste inte hur mycket hon skulle tro på det.

En hund är en hund.

Svärdet till kvinnan skulle bli aningen enklare att göra, men även där hade hon sina funderingar.

Var hon höger eller vänsterhänt? Har hon någon svärdsvana? Skulle det bli ett traditionellt rakt svärd eller en sabel? Långt eller kort?

Sigbris började få huvudvärk.

Det var fortfarande några timmar kvar innan det var dags att börja arbeta.

Hon passade på att gå upp till solplatsen för att få ordning på tankarna.

Berg satt lutad mot en sten och drack ur en bägare.

Sigbris satte sig brevid honom.

Han räckte över bägaren och hon drack girigt.

-Tack sa hon och torkade sig förläget om munnen.

-Ingen fara, sa han. Jag ser att du behöver andas ut lika mycket som jag.

-Jo det är inte varje dag man får en sån här order, sa hon och sträckte ut benen.

-Nej verkligen inte,sa Berg och sträckte ut sig brevid henne.

Och vi får hoppas vi aldrig får en igen när detta, vad det nu är äntligen är över.

-Mm, sa Sigbris. Men vi vet ju inte ens vad "detta" är och det oroar mig lika mycket som allt annat.

-Vi får nog veta när tiden är inne, sa Berg. Jag tror inte ens att självaste Kungen vet till fullo vad som pågår.

-Jag är rädd, sa Sigbris. Tänk om jag gör fel? Jag har aldrig arbetat så här tidigare.

Bengt tittade på himlen och tog försiktigt hennes hand. Den var varm.

-Jag tror, sa Berg, att när du är redo att börja arbeta så kommer du att veta hur du ska göra.

-Tror du det? frågade Sigbris.

-Jag tror på dig, sa Berg. Det har jag alltid gjort. Men framförallt är jag säker på att den storla älvmodern inte skulle ha satt dig på ett arbete hon inte är säker på att du klarar av.

Lita på hennes vishet.

Lita på dig själv.

Det gör jag.

Sigris log mot honom och han kände sig med ens blyg.

Dom hade aldrig pratat så här tidigare.

Dom hade egentligen inte pratat alls när han tänkte efter.

Varför var det så egentligen undrade han.

Sigbris ställde sig upp och räckte ut en hand till Berg och hälpte honom på fötter.

-Tack, Berg, sa hon. Jag är så glad vi pratade.

-Det är jag oxå, sa Berg.

Sigbris gick tillbaka med lättare steg.

Det är ju klart att den stora älvmodern inte skulle ha gett henne ett så stort uppdrag om hon inte var säker på att Sigbris kunde klara det.

Men när hom kom fram till sin plats och såg att den första laddningen med Siljen låg där och väntade på henne fick hon is i magen.

Hon tittade på den vackra och ack så dödliga metallen.

Hon blundade och smekte den lena, nästan mjuka ytan.

-Tala till mig, viskade hon åt Siljen.

I sitt inre fick hon en bild av Best och hur han rusade fram mot en ondska som låg dold i mörker och eld.

Brevid honom sprang en ung kvinna som måste vara Liv.

Dom bar hennes arbeten och hon kunde se hur pilar studsade av dom. Knivar som inte fick nåt fäste, och yxor som tappade sin kraft.

Kvinnan höll svärdet i sin högra högra hand, det var ett rakt halvlångt svärd och längs armen kunde hon se en liksom fläta av rötter eller nåt som en sorts märklig handske. I flätan kring handleden kunde hon se en lysande ametrin.

Bilden försvann och Sigbris visste hur hon skulle göra.

Hon sjöng för sig själv när hon plockade fram sina verktyg.

Elden brann.

Hon tog upp sin hammare och lät slagen mot metallen bli en del av hennes sång medan elden dansade och gnistor flög likt stjärnfall en vinternatt.

Av AnonymQ - 20 maj 2013 15:19

Dwarg var i sitt rum och förberedde sig för ett möte med dvärgkungen.

Det tjocka rostbruna håret var kammat så att det blänkte och flätat i den typiska krigsflätan med en halvmåne och en sol av Siljen hängade från ett läderband som höll ihop flätan.

Solen och månen.

Livet och döden.

Och som krigare råder man över båda.

Bistert betraktade han sin bara överkropp i spegeln medan han funderade om gårdagens skjorta var nog ren för ett möte med kungen.

Hans kropp var full av ärr från olika mindre krig och övningar.

Att vara en kallad krigare är inget man önskar sig.

Träningen är rigorös och ansvaret är tyngre än någon man vill bära.

Men så kände han ju förstås inte när han var en ung spoling.

Då hade han vart en bråkstake och struttat runt som en stolt tupp när han hade blivit kallad.

Han skulle minsann bli den största krigaren dom nånsin hade sett.

Han hade njutit av varenda hårda övningsdag.

Han hade sugit in vart enda ord som sades om kroppen och dess svagheter och första gången han höll i en sabel hade han vart så stolt att han knappt kunnat stå still.

Skolningen om ansvar, medkänsla, etik och moral hade han slagit dövörat till.

Vad betydde medlidande i en strid annat än svaghet?

Första gången han var inblandad i en strid var det mot några unga Vättar.

Det var oxå då han dödade för allra första gången.

Han kunde se det framför sig.

Vätten som hette Selis Swartyn hade sett så förvånad ut när hans sabel hade gjort ett gapande sår tvärs över magen så att tarmarna buktade ut.

Han hade förgäves försökt hålla ihop sin kropp och tittat på Dwarg i sin dödsångest.

Dwarg hade bara iakttagit honom medan han väldigt långsamt låg där och dog.

Dwarg strök med fingret frånvarande över Selis märke.

Varje gång en kallad krigare dödar så får dom ett märke på den högra sidan av bröstkorgen.

Dwarg hade vart så stolt när dom hade hällt den frätande syran på kroppen.

Hans skrik hade inte varit ett skrik av smärta utan mer ett stridsvrål.

Hans överhuvud hade tittat på honom.

Han hade vetat bättre.

När en kallad krigare blir befäl får han oxå ansvar för dom i hans trupp.

Varje man i truppen blir endel av den kallades själv.

Och varje gång någon i truppen dör så måste den kallade få en en ny symbol.

Symbolen hamnar på den vänstra sidan av bröstkorgen för att vara nära hjärtat.

Hans första förlorade soldat var hans egen kusin.

Levin Evysson.

En pil hade träffat på en ömtålig plats i hans rustning.

Det hade tagit honom hela tre veckor att dö eftersom pilen var förgiftad.

Dom sista dagarna hade hans härjade kropp mer liknat ett skelett än den kraftfulla dvärg och krigare han en gång varit och han yrade.

Babblade som en fåne.

Skrattat och gråtit om vart annat.

Hans mor hade gett honom en blick han aldrig kunde glömma.

Levin hade varit under hans ansvar.

Det var hans fel att hennes son dog.

När syran hälldes på honom för det dödsfallet svor han till gudarna att han skulle göra vad som krävdes för att så få som möjligt skulle dö.. Vän eller fiende.

Det är därför symbolerna utdelas.

Varje liv har ett värde i sig själv.

Vän eller fiende.

Liv föder liv.

Död föder död.

Och en kallad krigare måste veta vad ett liv är värt.

Vad varje liv är värt.

Symbolerna han bar på var på tok för många.

Han mindes första gången hans mor hade sett honom utan tröjja.

Hur hon hade gråtit när hon hade sett alla ärr och alla symboler som fanns på hans kropp.

Hon hade alltid hoppats att han skulle finna någon att gifta sig med. Skaffa barn.

Men när hon såg hans krigshärjade kropp hade hon tystnat om sin längtan efter en sonhustru och barnbarn.

Vem skulle vilja förena sig med någon vars hela kropp var en ständig påminnelse om död?

Och hur många symboler skulle det inte bli denna gång?

Hur många liv skulle inte gå förlorade eller för alltid bli förändrade för alltid?

Och vapen av Siljen?

Han kände sig gammal.

Det knackade försiktigt på dörren.

-KOM IN, röt han, irriterad över att ha blivit avbruten i sina funderingar.

-Ursäkta mästare Dwarg, stammade kungens page. Det börjar bli dags för ert möte med Kungen.

-Jag kommer om tio minuter, sa Dwarg.

-Då ska jag genast framföra det, sa pagen och smet iväg på raska ben.

Dwarg kastade en sista blick i spegel och stängde skjortan.

Av AnonymQ - 17 maj 2013 10:47

Allt eftersom Berg bröt mer Siljens samlades allt fler dvärgar för att titta på.

Aldrig tidigare i dvärgarnas historia hade man brutit efter Siljen på det sättet.

Ingen sa nåt.

Dom stod där tysta med bistra miner och tittade på Berg som kämpade mot berget.

Siljen smedarna hade tänt eldarna och satt nu och väntade på den första omgången.

Det var en stor order som dom hade fått.

Pilspetsar, yxblad, svärdsblad, kastknivar, vanliga knivar, långa böjda blad, långa spjutspetsar med hullingar, brynjor för att passa alla folken och en massa annat.

Sigbris kände hur kallsvetten rann längs ryggraden.

Hon visste att hennes smycken var uppskattade men vapen...

Hon ville inte göra vapen.

Men den stora älvmodern hade skickat bud att dom måste rusta för krig och om självaste älvmodern kommer med en sån befallning så gör man bäst i att lyssna.

Älvmodern var den allra första skapelsen.

Och det var ytterst sällan hon lade sig i vad som hände i övriga landet.

Få visste att Sigbris var kallad som Siljen smed. Man måste inte vara kallad för att bli smed eller ens för att bli en utomordentligt bra smed, men Sigbris var kallad.

Hon hade aldrig förstått varför men nu gjorde hon det.

Det var inte bara Siljenvapen hon skulle smida, dom skulle få magi från henne oxå.

Frågan var bara vad skulle hon väva in i smidandet?

Dörren öppnades och in kom Dwarg Sabel, han var kallad krigare.

Sigbris blev alltid så förvånad när hon såg Dwarg.

När man hör ordet "krigare" så förväntar man sig en stor muskulös, bestämd man som svingar ett svärd lika enkelt som han höjer en bägare mjöd.

Men att vara kallad till krigare gör inte att man på något sätt är mer aggressiv än andra eller har lättare att ta till vapen.

Egentligen är det tvärt om.

En verkligen krigare beöver sällan lyfta sin sabel eller vilket vapen denne nu må föredra.

En riktig krigare var en som förstod sig på själva kriget. Strukturen, sambanden, dom såg hela bilden och kunde därför som oftast inte bara minska onödiga strider, skador, svält och liknande utan en riktigt bra krigare sköt som oftast över dom krig dom hade undvikit inte dom som hade blivit av.

Men OM en kallad krigare drog ut i strid så var det ett hemskt skådespel att bevittna.

En krigare kan läsa vart i brynjet det är mest lämpligt att placera en pil på ett sånt avstånd att dom flesta inte ens kunde se att det var en person där.

En krigare kunde smidigt bryta nacken på en person och samtidigt hugga en yxa i en annan utan att nån av dom ens hann blinka.

Att se en krigare dra fram var som att bevittna självaste döden.

Dwarg tittade på henne och nickade.

-Jag har några special order åt dig, sa han och gav henne ett brev med älvmoderns egna sigill.

Med darrande hand öppnade hon brevet. Aldrig tidigare hade hon fått en beställning från självaste älvmodern. Nu måste det vara nåt speciellt.

Hon var tvungen läsa brevet flera gånger.

Hon förstod inte riktigt vad hon skulle göra, men ritningen var tydlig.

Och en order från älvmodern följde man.

Hon gav Dwarg en nick.

-Så fort en lämplig laddning Siljen kommer så börjar jag, sa hon.

-Första laddningen kommer direkt till dig, sa Dwarg. Ordern har högsta prioritet.

-Så blir det, sa Sigbris.

Dwarg gick utan ett ord.

I gruvan var Berg klar med första laddningen Siljen och den forslades bort i en hast han inte sett förr.

Han var dock allt för trött för att orka fundera vad det betydde.

Istället gick han upp till solplatsen för att äta och suga i sig så mycket av solens strålar som möjligt.

Trots att det var vinter så var platsen alltid bar och gräset ständigt grönt.

Han åt ett bröd bakat på gruvsvamp och örter med en skål varm hjort gryta.

Mätt och iallafall delvis belåten lada han sig ner i gräset och njöt av solen som tog bort den värsta kylan från grottan.

Ulliga moln drog så fridfullt över himlen att han för ett ögonblick glömde allt om krig.

Dwarg harklade och kallade på hans uppmärksamhet.

Motvilligt ställde sig Berg upp.

-Vi behöver mer Siljen, sa Dwarg och stövlade iväg.

Berg suckade.

Så mycket för den vilan.

Han slängde en längtansfylld blick på solen och gick ner till gruvan igen.

Presentation


Välkommen till 2Bcontinued. Här kommer jag lägga upp dikter, noveller, foton, tavlor och kanske lite annat.. Tyvärr kan det dröjja mellan uppdateringarna där av namnet.
Hoppas ni kommer att trivas

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Länkar

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards